torsdag 23 december 2010

Snart julafton!

Dan före dopparedan!

Så nu börjar det dra ihop sig till jul i Västindien. Just nu befinner vi oss på Bequia där vi ska fira jul med en si så där 200 norrmän på stranden. Sen sist har vi alltså lyckats lämna Rodney bay och tagit oss söder ut. Första stoppet skedde i Marigot bay på St. Lucia, en fin liten bukt och strand som är känd som filminspelningsplats för filmer i klass med Doktor Dolittle. De andra pojkarna var så slut från kvällen innan, då vi var på middag hos "Smidig katt", att de stannade hemma och jag gick själv ut på den lokala restaurangen på stranden som ägs av en svensk och hans fru från St. Lucia. Väl på plats träffade jag Göran och Helena samt barn från Najaden "Ellen", den norska besättningen på Swan 66:an Godot samt Mat-Tinas pappa Björn. Det blev en minst sagt trevligt tillställning.

Dagen efter checkade Nicke och Caspar ut oss från St. Lucia och vi seglade till öns sydspets där vi mot förmodan träffade på pojkarna på "Sjarmen". Vi ankrade 50 meter från stranden och tog oss en liten tur in till stranden som var fylld av hundratals en fots stora snäckor för lite snorkling och bad. Vi passade även på att polera båten som blivit riktigt smutsig under resan, dock hann vi bara med ena sidan som blev väldigt fin. Resten av kvällen var lugn, jag lagade tonfisksallad och vi såg filmen "Moon".

Idag var det uppstigning vid 6 för att racea mot Sjarmen ner till Bequia. Vi körde stor samt genua och kom rätt fort upp i tillfredställande 8-9 knop medans Sjarmen hasade efter i en 5 knop. Väl framme i Friendship bay kontaktade dom oss och sa att julfesten hade blivit flyttad till Admirality bay. Vi hade blivit grundlurade! Så vi fick snällt segla runt ön och nu ligger vi här i bukten och väntar förväntansfullt på julafton. Känns riktigt skumt att man ska fira jul på en strand utan familjen.

Om ni har några smultronställen som ni vill dela med er av i Västindien så får ni gärna tipsa oss. Gärna med sms till satellittelefonen!

Varma julhälsningar från Windboys!