måndag 1 november 2010

Las Palmas!

Som Caspar redan meddelat så ankom vi till Las Palmas igår kväll, klockan 10 lokal tid. Detta betyder alltså 125 timmar på havet över 710 distans, med en snitthastighet på 5.7 knop.

Dag 1 (tisdag)
Vi lade ut från hamnen i Lissabon vid tre-tiden, efter att ha sjöstuvat, handlat det sista och lagat lunch. Åkte direkt de 4 distansen till tankstället, och fyllde upp våra vid tidpunkten tomma dieseltankar, samt våra reservdunkar vi köpt i England.
Och sedan bar det av! Det var helt vindstilla - vi försökte sätta segel, men det slutade bara med att vi stod helt stilla, så efter ett par timmar fick det bli motorn. Vi tog ner storen - men medan vi gjorde detta märkte vi att två slädar gått sönder, på grund utav att det slagit för mycket i seglen. Riktigt trist.

Dag 2 (onsdag)
När vi vaknade upp efter första natten ute blåste det fortfarande ingenting. Vinden hade dock vridit något, så vi kunde sätta fullskotad Genua och sas segla med vår egen fartvind. Detta är ett litet knep vi ofta brukar nyttja för att tjäna den där extra halvknopen. Det var en strålande dag dock, säkert 25 grader varmt och strålande sol. Linus bakade tigerkaka som blev mycket uppskattad. Framåt kvällen tilltog vinden något, men under natten dog den av fullständigt, och det fick bli motor igen.

Dag 3 (torsdag)
Fortfarande ingen vind. Under natten hade Anders och Per (de s.k. "APA-crew"; Jag och Linus kallar oss "S&M" vilket står för smör och grädde pga. vår matlagning, och Caspar och Nikolai har förkortningen "PC" som står för powercrew) fått ål. Det visade sig när det blev ljust att det inte alls var ål det var frågan om, utan någon form utav mindre barracuda. De var dock för små för att ätas, och vi slängde i dem igen.
Fortfarande ingen vind, och järngenuan fick jobba på. Tidvis segling dock, men sällan mer än ett par timmar i sträck. Vädret höll i sig, men den färska maten började ta slut. Linus använde det sista smöret för att göra ännu en fantastisk tigerkaka. Riktigt mumma!

Dag 4 (fredag)
Vinden tilltog! Vi kunde segla hela dagen, och även om farten höll sig under sex knop så kom vi ändå åt rätt håll. Det kändes fantastiskt att slippa motorns brummande, även om somliga klagade på att "det lutade för mycket". Eftersom inget smör fanns kvar slängde jag och Anders ihop lite maräng, för att stilla det värsta sötsuget. Mycket gott!
När kvällen slog till så avtog vinden; dock så började oroväckande moln torna upp sig i öster. Det kom från ingenstans, och helt plötsligt blev det helt bäcksvart. Som en extra säkerhetsåtgärd drog vi på decklightsen och tog in våra segel. Vi trodde att allt var lugnt, men när alla gått ner igen så började det plötslig hetsregna, och vinden tilltog. Detta höll i sig i mindre än fem minuter - troligtvis hade vi hamnat i utkanten av en s.k. "squall" som är så ökanda. Men vi handlade snabbt, och hade dessutom tur som inte kom mitt i det, och inget blåste sönder.

Dag 5 (lördag)
Dagen börjar tidigt med att APA får ytterligare en fisk, denna gång en skimrande guldmakrill (eller dorado, eller mai mai) på runt 70 cm. Tyvärr blev det lite för mycket velande vi själva upptagandet av fisken, och eftersom den inte satt så bra så slet den sig. Alla grämde vi oss otroligt.
Fortsatt inga vindar. De som satt i lä började högljutt klaga på de i lovart på grund av den fräna odör de spred ifrån sig, och vi bestämde oss för ett bad. 2700 meter djupt och helt klart, och säkert över 25 grader. Ett helt fantastiskt bad, som förstördes något utav att Caspar hela tiden körde "dö dö dö dö dö dö DÖDÖ", vilket alltså är musiken från hajen.
Vinden tilltog något igen under kvällen, och vi kunde återigen segla.

Dag 6 (söndag)
Nu hade vi landvittring, För att fira detta, men kanske framför allt för att fira Caspars födelsedag gick jag upp i svinottan för att konstruera en pannkakstårta. Och två timmar senare var den klar, komplett med 15 pannkakor med sylt/gräddfyllning, samt med garnering i form av (handvispad) maräng. Grymt gott, om jag får säga det själv.
Det blåste upp där någon gång runt tårtan, och sedan kunde vi segla in i hamn. Vi ankom någonstans kring 22 lokal tid, och efter att ha bekantat oss med den närmaste omgivningen, och druckit en öl på "sailors bar" (där även detta inlägg komponeras) var det bums i säng. Som en kuriositet kan nämnas att baren pryds av fyra foton av Dan Ljungsvik, en av våra hjältar.


Idag har vi sysselsatt oss med att byta plats i marinan, tanka diesel, deklarera in, diska och äta lunch. Nästan precis just nu steg också Caspars föräldrar och syster in genom dörren; de är nämligen på solsemster här.
Nu blir det lite ARC-fix, och sedan skall vi ut och göra kvällen!

/Kalle




3 kommentarer:

  1. Hej Kalle och ni andra! Det glädjer ett modershjärta att alla år vid spisen satt sina spår, att sprida lite glädje :-)) Pannkakstårtan såg delikat ut! Härligt att ni nu är framme, ett sent GRATTIS till Caspar och beklagar att ni tappade guld-makrillen. Lite avundsjuk på badet blev jag, hoppas ta igen det på resan till Portugal senare i november. Njut och ha det underbart önskar mamma Kicki

    SvaraRadera
  2. Hej Grabbar, vi på LEDbutiken.se är inte alls avundsjuka! Bara massa jobbig segling och sol och jobbiga nya människor från jordens alla hörn. Man kan ju till och med riskera att lära sig något från dem... nej, tacka vet jag novemberrusk, skramlande spårvagnar och infantila gnälliga Jimmie Åkesson här hemma! Ni lever drömmen! Fortsätt så! Sen är ju sjöstuvning kanske något ni skall träna på om ni får tid över... he, he. Glad att LED-belysning från oss kunnat ge er en dräglig miljö ombord, både för trivsel och säkerhet. Kanske kan vi ha en direktlänk till er ombord från montern på båtmässan i februari. Då har ni väl vunnit och ligger och läppjar paraplydrinkar i Västindien så det passar väl bra. Temat kan våra: "Lev drömmen - styren är inte så farligt som alla troeeerrr, zzzznark". Sköt om er och dubbelkolla alla säkerhetssystem innan överfarten. MVH, Hans Mark & Crew, LEDbutiken.se

    SvaraRadera
  3. Hejsan hans!
    Ja direktlänk vore ju grymt om det går att lösa - är inte så tekniskt begåvad så vet dock inte hur man kan göra det rent praktiskt dock.
    Det går verkligen ingen nöd på oss här nere - och vi är i skrivande stund i färd med att gå igenom en del av vår checklista för överfarten.

    Har kollat in motståndet lite, och det verkar inte helt omöjligt att ta hem segern. Jag menar, en challenger 72a eller 50 swans skall inte stoppa oss!

    Trots vädret hoppas vi allt är väl uppe i gamla svedala. Trots Jimmie och annat elände.

    /wind-boys

    SvaraRadera