söndag 28 november 2010

Atlanten dag åtta

Idag vid tio snåret väcktes jag av några dova dunsar på däck. När jag tittade upp genom skylighten i Captens visade det sig att det var Anders som brottades med en rejäl dorado på fördäck. Efter att ha tryckt ner den och hällt Helgoland Arrak i gälen vann Anders till slut på T.K.O. När Anders och Linus skulle ta ner spinnakerbommen hade de upptäckt att tre stycken Guld makrillar cirkulerade runt båten. Snabbt hade de fått fram fiskespöet och börjat meta med ett bläckfiskdrag. Fiskarna tycktes helt ointresserade av draget när det låg still men så fort Linus började röra det fram och tillbaka blev de som galna och jagade den stackars bläckfisken som tre lekfulla hundar. När jag stod och såg på var det endast två kvar men de var det ytterligare en som nappade och Anders började åter på nytt att brottas. Dock var det fisken som gick vinnande ur denna ronden genom att ha sprattlat sig ur Anders grepp. Efter detta försvann fiskarna men vi var väldigt nöjda med den 3-4 kilo doradon vi fick upp, till skillnad från den lilla rackaren jag fick upp härom dagen var denna rätt stor. Det blev en riktigt fin lunch signerad Kalle.

Jag och Carro hade under natten påhälsning av en flygfisk som hoppade över däck, 3 dm från Carros huvud, genom rodret och ner i havet igen.

De senaste dagarna har vi även haft ett mystiskt fenomen under nätterna som liknar mareld. Enligt våra grannar som vi tjuvlyssnat på på VHF:en är det tydligen små lysande fiskar, men det låter vi vara osagt. När delfinerna hälsar på under nätterna blir det riktigt coola ljustunnlar när de simmar fram.

Idag har vädret varit blandat med allt från stiltje till 5 knops hastighet och nu på kvällen har det även blåst upp till 8 knop, 12 i byarna. Just nu befinner vi oss 17,46,3 N och 25,43.0 W och kryssar med bäring 280 grader. Det är i runda svängar 2100 distans kvar till St. Lucia.

Nicke har precis lagat carbonara och jag har en sockerkaka i ugnen.

Får även passa på att rätta mig själv. Sist skrev jag att vi var fem distans från Afrika det var ju helt uppåt väggarna fel. Rätt ska istället vara hundra distans.

Hoppas alla som är insnöade lyckas ta sig ut!

// P

1 kommentar:

  1. fan vad häftigt, anders har alltid haft en särskild relation till fiskar, marja är beredd att skriva ned hur många historier som helst här på bloggen. ni får säkert vindar snart, gör som pappa - njut av dagen, don't worry, be happy! för övrigt är det faktiskt bara barn, kvinnor och djur som är lyckliga, vi människor är det faktiskt inte. sa åtminstone gamle strindberg

    SvaraRadera