tisdag 30 november 2010

Atlanten dag 10

Eftersom vi idag har kört motor hela dagen, och att vi därför har ström nog att ha datorn igång, tänkte jag att jag skulle skriva lite längre om alla saker som händer ombord, som liksom inte letat sig in i tidigare blogginlägg. Men först; idag.
 
Gårdagskvällen bjöd precis som dagen innan på 8-10 m/s rätt i nosen, och med vågor någonstans runt tre meter - båten har lutat betänkligt och det har varit lite svårt att sova, särskilt som att det är brutalt varmfuktigt. Så när vindarna mojnade runt 1-tiden inatt var det många som förnöjt vände sig om i sin koj och sov bättre än på många dagar.
Det var fortfarande möjligt att segla dock - men från att ha gjort 7 knop var vi nu nere i 5. När jag och Nikolai steg på vårt andra pass vid sju var motorn igång - Anders och Linus hade hamnat precis framför ett framdragande åskoväder, och kände att det var bättre att köra motor ett tag för att inte hamna i det. På ugnen kunde man läsa "OBS! GPS i ung" vilket vi tyckte var väldigt roligt eftersom det var felstavat.
 
När solen gick upp (0847 idag) försökte vi sätta segel, men det gick helt enkelt inte. Blåste i princip negativa vindar. Detta var dock inte helt oväntat - vi hade siktat på att gå in i stiltjebältet för att komma ut ur det någongång ikväll och plocka upp lite passadvindar.
 
Annars har det inte hänt så mycket idag. Vi stannade en snabbis och tog ett dopp, vilket var underbart skönt (säkert över 25 grader i vattnet), och sedan har vi ätit ett strålande lunch bestående av härliga pannbiffar med potatis och brunsås. Det gäller verkligen att njuta nu, eftersom den färska maten snart är slut, och vi snart är förpassade till de förbannade konserverna.
 
--
 
Som Caspar skrev så var moralen lite låg igår. Lite skämtsamt skyllde han detta på att vi inte fick några SMS, vilket bara är det lilla. Egentligen var det nog mest att det var jobbig sjö, och att vi under söndagskvällen fått in två oroväckande rapporter. Dels hade en EPIRB lösts ut 300 distans väst om oss, dels hade en avmastad övergiven katamaran upptäckts 200 distans söder om vår dåvarande postion. Dessutom är väderutsikterna riktigt dystra.
 
Enligt det långa mer långsiktiga vädermejlet vi fick igår ifrån ARC egna väderkille så är det ett riktigt funky väder-år, och vi kan inte förvänta oss några passader förrän vi har någonstans runt 1000 distans kvar till St Lucia. Vad man har att välja på är att gå söder över (någonstans runt 12 grader nord) för att hitta en svag passad, eller hålla sig norr för att hitta starka västliga vindar. Oavsett vad man gör har vi dock starka squall-områden framför oss - jag citerar;
 
"Longer term there will be a large area of squally conditions west of about 33W. This needs watching as it may develop into a small low with some strong wind on the northern side. It is difficult to predict just how strong the squalls will be, however it is likely that there will be gusts in excess of gale force within this area. "
 
Inga vindar och med squalls - inte riktigt optimalt. Men vad gör man inte - vi har vatten så vi klarar oss (med nuvarande konsumtion) 16 dagar till, och om vi rationerar så klarar vi oss lätt en månad. Mat finns det också så det räcker, så det går egentligen ingen nöd på oss.Med nuvarande väder beräkar vi vara framme någongång den 15-16e december.
 
--
 
Vad har då hänt som vi inte hunnit med att skriva?
Vi har erfarit riktigt konstiga väderfenomen de senaste dagarna - förutom den skumma "marelden" blir vi också flashade en 10 gånger per kväll. Detta yttrar sig ungefär så att hela båten lyser upp av en kort kort punkt av ljus på himlen - det är ungefär som att sätta på strob-ficklampan och låta den blinka en gång. Vi har spekulerat om vad detta kan tänkas vara, men har inte kommit på något käckt. Det mest logiska är att det är blixtar, men väldigt väldigt konstiga sådana.
 
Djurlivet här ute till havs är fantastiskt. Vi har sett delfiner (old news, men ändå), valar i 3-4metersklassen, flygfiskar en masse, hoppande (!) dorados, och för några dagar sedan flöt det förbi en meterlång sköldpadda någon meter från båten. Sedan har vi de sedvanliga hetsfåglarna som ofta hotar att hugga på våra fiskebeten, som glidflyger 5 cm från vattenytan, och som inte alls verkar ha kontroll på läget.
 
Saker som har gått sönder; skörat kevlarstoren när en öljett gick sönder när vi körde tredje revet. Vi kan alltså inte fullreva vår stor längre, vilket är lite tråkigt. Kylen gick sönder ett par timmar igår - det visade sig att en skarv hade ärgat, så det var lätt åtgärdat. Skotskenan hoppas av titt som tätt, men detta löser vi med silvertejp. Danbouy-en var nära att åka i vattnet härrom natten när tre svetsfogar gick samtidigt - löstes med silvertejp. En fin gummispann hamnade i plurret när pålsteken lossnade i fredags. Läckaget från rodergenomföringen ökade första dagarna ute, men är nu åtgärdat med hjälp av epoxi-massa (som man bara knådar och stoppar på, sjukt bra!). En konserv gick tragiskt hädan genom explosion - den hade jobbat upp ett gott tryck i sig, och när Per sätte konservöppnaren i den exploderade renskavet över hela köket.
Inget allvarligt således.
 
--
 
Idag fick vi 20 SMS, vilket var väldigt väldigt roligt. Troligtvis var några av dessa från måndagen, bara att de fastnat någonstans på interwebnet. Fick en massa frågor om vilka typer av rapporter vi ville ha osv - och jag känner behovet av att klargöra;
 
- Vi får era SMS precis som vanligt när vi sätter på telefonen - alltid mellan 12-1 GMT och oftast någon halvtimme innan det blir mörkt (1900) för att uppdatera blogg och ladda hem väderfiler. Vi uppdaterar vår blogg genom att skicka mejl till en hemlig mejladress - bloggen uppdateras då automatiskt. Vi har alltså ingen möjlighet att läsa kommentarer eller liknande på bloggen ute på havet (om nu någon skrivit en sådan). Varje dag (nästan) får vi en uppdatering av vår co-pilot Ove som innehåller lite väder, lite position och lite förslag om framtida rutt. Detta är grymt uppskattat, eftersom vi inte kan vara up to date hela tiden med vädret (som alltså bara kollas av vid kvällningen). Gällande vår position i racet så får vi ett positionsmejl varje dag från ARC där position och totalställningen står - det är lite meckigt att hitta de båtar vi är intresserade av, men vi har i princip koll på vart alla ligger. Dessa utgår dock från position klockan 12 00, och vi ser dem inte förrän 19 - så vill någon någongång skicka ett SMS som kommer fram precis när positionerna uppdateras där så vore det väldigt uppskattat. De båtar vi är intresserade av att se är; Glass slipper, Big spirit, Ellen, Märta, Eira, Snow wolf, Tindra, Sjarmen.
Annars är ALLA sms väldigt uppskattade - men glöm inte att signera meddelandena! Nu ser vi fram emot många SMS från både väntade och oväntade håll.
 
- Gällande 220-konvertern; Den fungerar inte. Det lyser rött sken vilket enligt bruksanvisningen betyder att något är fel. Kanske kan Gert kolla om det finns någon möjlighet att hitta någon lösning hemifrån?
 
- Skärmdumpen på tävlingsfältet fungerade inte, eftersom vi får mejlen som SMS.
 
--
 
I sammanfattning; Det är varmt, man sover dåligt, vi har roligt, vi vill ha vindar att segla i. Och kanske viktigast; det går absolut ingen nöd på oss.
 
/Kalle
 
PS: Det vore grymt om någon kunde kolla vart Smidig katt befinner sig! Jag skrev ut deras hemsida här för några veckor sedan - något i stil med skippertaket.no tror jag. DS

2 kommentarer:

  1. Hej snyggingar, är svårt avundsjuk på er. Vi har minus 10 grader och har frost i näsorna. Svettas på ni bara...det verkar inte gå någon nöd på er. Kramar från mamma Lena

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni snart får bättre vindar!
    Miss you in a no gay way!
    Hultman

    SvaraRadera