tisdag 23 november 2010

Atlanten dag 3

Position: N 23.43.6 W 17.56.9
Fart: 6.5 knop (full stor/full genua)
Vind: Nordostlig
Ägningsgrad: 5 (plats 86 imorse)

Hade en riktigt riktigt bra natt, med bra vindar och spinnakern i toppform. Första två nattpassen snittade runt 7 knop, men vid 04 ökade vinden och vi snittade runt 8-8.5 knop, med surfar upp till 12 knop.
Vid vaktavlösning 0700 gick jag fram för att kontrollera spinnakerbomen (som jag tyckte lät lite konstigt) - det visade sig att sprinten som håller infästningen till bomen på plats hade "halkat ur" till 95 % - spinnakerbomen var alltså på väg loss från masten. Det blev hetsväckning och kamp för att få ner seglet. Bomen lossade efter någon minut, och stod och slog riktigt obehagligt mot mast och babystag. Som tur var hade jag positionerat mig i skydd av dessa, så ingen skada skedd.

Sedan fick det bli att segla stor och genua. Vi tog en lite mer sydlig kurs och seglade halvvind runt 7 knop, något vi hållit hela dagen (kurs ~220). Anders och Caspar sitter som bäst och försöker lista ut den bästa segelsättningen/kursen för att kunna utnyttja de avtagande vindarna och försöka undvika det inkommande lågtrycket.

Lunch bestod av risotto. Mellanmål en smarrig sockerkaka, och middag blir det spaghetti m köttfärssås med tillhörande nybakt bröd. Det är varmt och skönt ute, även om Caspar fortfarande tycker att det är för kallt för jeansshorts.

Slutligen vill jag återigen tacka för alla roliga SMS som trillat in under dagen! Vi har mobilpåslagning klockan 12 och klockan 6 GMT, och det är lite av en högtidsstund. Det enda vi är lite besvikna över är att Ove i sitt SMS bara hälsade till Linus. Därför har vi bestämt att detta inlägg är dedikerat till alla utom just nämnda Ove. Fortsätt gärna skicka SMS, gärna med info om hur vi ligger till i fältet, om kursen ser bra ut osv. Vi har fortfarande lite problem med våra GRIB-filer, så vår information baseras enbart på vädermejl och vädersinnet.