tisdag 31 maj 2011

Lugnet i stormen

N 39.50 W 42.11 Bäring 95 grader, halvvind 8 knop med fullrevad stor samt revad
stormfock. 20.30 lokal tid. 630 miles to legoland!
 
Det känns nästan som att man snart kan se Azorerna, så nära är vi. Men det är ju ett par dagar kvar, vilket är lite tråkigt eftersom vi kanske inte hinner iland innan Linus födelsedag.
 
Dagen har annars varit ganska händelserik. Vid lunchtid blir vi uppropade på VHF:en av en tydlig tysk brytning. Jag hade precis gått av mitt pass, och Anders och Per satt och målade naglarna eller liknande; för de hade en båt inte ens en distans kranbalksvis (detta ord kan man inte nog nyttja) styrbord som de ej upptäckt.
Eftersom han hade en något nordligare kurs var vi i princip på kollisionskurs, och vi skotade hem för att passera akter om honom. Men det skulle vi inte gjort! Våran genua (som jag tidigare i något inlägg skrytit om väldigt) gick rätt av; inte ens i en söm utan bara revs mitt på. Så det blev att ta ner den för att sätta upp våran stormfock; vilket kändes rimligt under rådande omständigheter.
 
För närvarande blåser det på riktigt bra här på nordatlanten, och mer av den varan skall det bli. Enligt våra väderfiler samt våra tyska vänner blir det 15 sekundmeter inatt, just nu blåser det väl runt 14.5 och vi gör konstant över 8 knop med nästan inget segel uppe alls. Vågorna är förhållandevis små vilket är skönt, dessa har dock börjat bygga upp och skall vara runt 3-4meter sägs det.
 
In other news kan jag meddela att våra solpaneler idag laddade på 100 %, vilket man tydligt blir varse genom olika komplicerade pip-sekvenser. När vi har kylen avstängd laddar panelerna batterierna, vilket är sjukligt skönt. Vi är inte beroende av varken det gröna monstret eller det andra - lite mindre - gröna monstret (bensingeneratorn).
 
Annars så..
 
På bilden;
Nikolai: Håll i mig Caspar det lutar så!
Caspar: JA gärna!
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar