fredag 8 oktober 2010

Plymouth

Dagen började såhär;



När jag gick upp klockan halv 10 var båten i kaos. Som ni kanske förstår av bilden ovan var resten av manskapet ute och härjade igår - och man kan lugnt säga att de inte var helt pigga där på morgonkvisten. Dock var Anders på glatt humör redan då - och han steg direkt upp ur bädden för att sätta igång med dagens todo-lista.
Efter lite allmänt städande begav vi oss in mot stan för att bunkra mat för vår resa. Eftersom vi lärt oss att det är svårt att få tag på billiga konserver efter England så var detta sista anhalten för just detta. Första vändan var avklarad någonstans vid 13-tiden, och när vi var tillbaka med ungefär 40 kilo mat så började resten av gänget att vakna till. Och det var bra, eftersom de hade mycket på dagordningen.

Sedan gick vi tillbaka de 4 kilometrarna in till stan för att köpa det sista, medan resten av gänget satte igång med sitt. De har justerat tomgången på motorn, monterat Danbouy, fixat drivankare, testat stormfocken (som inte var en stormfock ..) och börjat med att täta skylightsen. När vi var tillbaka med vårat nästa lass på runt 80 kilo så hade de slutfört samtligt, vilket var väldigt positivt.

Vädret har idag varit helt fantastiskt, mest att likna med en riktigt bra majdag i Sverige. Kortärmat har varit fullt tillräckligt - och hade vi varit ute på havet hade det varit en perfekt seglingsdag. Kanske inte riktigt lika bra som gårdagen (där vi snittade 10 knop i 3 timmar och toppade 13.8, med full stor och fullrevad genua) men vi hade nog kunnat logga ganska långt på vår Biscayaöverfart.





Som ni kanske förstår är det på grund av just Biscaya som vi äntligen tagit tag i en del problem vi haft på båten. Vår utgångspunkt blir nu istället Plymouth eftersom vi tydligen stack för djupt för att komma in i Falmouth, men detta gör bara 30 distans till överfarten. Vi räknar med fågelvägen runt 450 distans, och detta bör maximalt ta en fyra dagar (vi räknar lågt med 5 knop i snitt). Och även om väderförhållandena de kommande dagarna ser riktigt bra ut så vet vi att det kan bli riktigt bananas.

Nu sitter vi på marina-puben och tar en öl innan vi går på arbetet igen. Motorkillarna skall försöka justera motorn en bit till, och Feskarbröderna (dvs jag och Anders) skall gå på att inventera kylen samt stuva alla våra konserver. Vi har även köpt en rad käcka saker på "marine bazaar" som vi skall montera upp. Marine Bazaar är för övrigt kanske världens bästa affär - inhyst i en enorm lagerlokal inhyser den allt man kan tänka behövas. Vi har under de senaste tre dagarna lagt över 3000 på grejer där, men allt har varit helt nödvändigt, inkl. Danbouy, automatisk release till livflotten samt nät, krokar och annat för bättre stuvning.




( Tidvattnet i hamnen är ganska brutalt, när det är högvatten är bryggan upp vid det röda )

Förhoppningsvis blir det att vi drar Biscaya med början imorgon kväll. Vi återkommer dock med uppdatering ang. detta.

/Kalle

2 kommentarer:

  1. Lycka till över bukten. Gå långt västerut så ni kan falla in mot Vigo eller vart ni nu siktar. Vindarna verkar bli perfekta till onsdag/
    Pappa Lasse

    SvaraRadera
  2. Är Vigo bättre än La coruna? Det ligger ju lite längre väster ut men finns det andra fördelar med att gå till Vigo? Skall bli kul att se er på Las Palmas

    //Caspar

    SvaraRadera