torsdag 16 juni 2011

Mot Cowes dag 1

39.02 N 24.41 W . Kurs 67 grader, slör (!), 5.5 knop.

Som ni alla kanske inte vet kom vi inte iväg igår. När Nikolai gick och rekade marinkontoret visade det sig att det var stängt, och skulle inte öppna förrän idag klockan 9. Vi tog då snabbt ett beslut att stanna (hade precis fått några nya filmer till datorn från våra vänner på "Libre") och kopplade in landel, vatten m.m. Vi hade även planer på att epoxi-a våran vågbrytarmålning, vilket vi dock ej gjorde pga att vi var rädda att det skulle lösa upp färgen.

På något konstigt sätt lyckades dock Smidig Katt nästla sig ut, och vid 8-snåret på kvällen tutade vi ut dem ur marinan. Kvällen avrundades med Harry Potter 7 pt 1 - uppskattad av alla utom de som inte (ännu!) förstått tjusningen med magi och troll.

Idag steg vi upp i ottan för att fylla diesel, betala hamnavgift samt klarera ut. Avvinkade blev vi av våra svenska grannar som varit mycket trevliga under hela vistelsen. Även Göteborgska "Balder" har legat utanför oss ett par dagar var med på ett hörn.
Lade loss från Fuel docken halv 11 - 1350nm till Cowes!

Det har blåst lite halvdåligt idag, men för första gången på ett halvår har vi slör! Utspirad genua och 5.5 knop, strålande sol och inga vågor att tala om. Seglingen framöver ser också väldigt fin ut, med läns/slör de närmaste fem dagarna.

Dagens happenings:
1. Fick ett distress call från en spansk (?) båt som låg och drev bara någon distans från land, med rivna segel och ingen motor. Han försökte anropa Horta marina samt polisen, men fick inget svar. Tillslut fick Nikolai ingripa, och efter lite ropande fick han så tillslut tag i polisen, vidarebefodrat position samt meddelandet om assistans, och allt löste sig på bästa sätt (tror vi).
2. Fick en fågel på vår näst sista bläckfisk - trasslade in sig i ena vingen. Jag försökte - barmhärtig som man är - rycka loss draget, men det enda som hände var att fågeln broachade kraftigt. Att rulla in och dra ut var inget alternativ. Tillslut fick vi kapa linan och be en stilla bön för fågelns tillfrisknande.

Annars inte mycket nytt på Winden. Tittade just på "Night and day" vilket var en kalkonrulle av sällan skådat slag. Nu blir det vila ett par timmar innan första nattpasset!