lördag 11 september 2010

Kiel-Hamburg

Återigen får vi be om ursäkt för dålig uppdatering, men Tyskland är inte riktigt Sverige gällande internetanslutningar. I skrivande stund sitter vi i en hotellobby och har fått 400mb till skänks. Heja!

Efter att ha sprungit runt i Kiel så lyckades några av oss äntligen få tag på en systemkamera - en Canon 500D, inklusive minneskort och väska. Kassan grät tårar av blod, men vi andra var väldigt, väldigt lyckliga. Äntligen kunde vi börja dokumentera vår resa på ett bra sätt!
Kiel var annars ingen höjdarstad - vi lyckades inte hitta en endaste matbutik och bestämde oss helt sonika att på tisdagsmorgonen ge oss i kast med Kielkanalen. Vi hade läst på ordentligt i Reeds, men trots detta hade vi problem med att komma in i kanalen. Det blåste ordentligt, och mannen på kanal 13 pratade så dålig engelska att vi inte alls förstod hur vi skulle gå tillväga. Tillslut kom vi dock igenom, och vi slussades ner den dryga halvmetern in i kanalen.

Kanalen var en dröm på alla sätt. Vinden dog och solen tittade fram bakom de tunga regnmolnen. Och när vi väl lagt någon distans mellan oss och Kiel var även omgivningarna faktiskt ganska mysiga.
På grund av att vi haft lite trassel med att komma igenom så insåg vi snart att vi inte skulle hinna igenom hela kanalen i ett kör, därför stannade vi till i en stad/by som hette Rendsburg. Förvånansvärt mysigt ställe, och vi spenderade kvällen med att dricka öl och spela biljard på den lokala puben. Kan också meddela att man får ganska många blickar och kommentarer slängda efter sig när vi går runt på stan med exakt likadana kläder. Vad exakt vi sysslar med vet nog ingen, men vi har gemensamt beslutat att vi är ett ninja-crew om någon frågar.
Efter den trevliga men ganska korta utgången i Rendsburg gick vi och lade oss och satte alarmet på 0500, detta för att vi skulle hinna till Hamburg innan kvällningen.

0500 i en tysk industrihamn med regn och kyliga vindar är sådär. Men iväg kom vi, och framåt 2-snåret var vi så framme vid kanalens mynning och slussades ut. Nu var det bara 40 distans till Hamburg!

Reeds hade informerat om att vi första timmen skulle ha tidvattnet med oss, men att det sedan skulle vända till två knop i nosen. Detta visade sig vara helt fel (troligtvis eftersom mätningen gällde vid flodmynningen och att det blev fördröjt ju längre in i kanalen man kom) och vi gjorde över 9 knop med motorgång de första timmarna. Det gick sedan stadigt nedåt, men vi loggade aldrig under 7.5 knop.

Vi ankom in i Hamburgs industrihamn strax innan sju, och tog sikte mot "city sportshafen" mitt i smeten. Kolla in hemsidan för exakt position! Denna visade sig inte vara så glassigt som vi hade sett framför oss, men det var förhållandevis billigt och låg som sagt fantastiskt till.
Eftersom vi inte hittat någon matbutik hade kvaliteten på maten droppat väsentligt under de dagar vi spenderat i kanalen, och direkt när vi lagt till begav oss vi in mot stan för att få i oss lite mat. Hittade ett grymt ställe med bra tryck och god mat - och en schnitzel stor som en sko i storlek 46 med tillbehör senare var vi alla ganska mosiga och gick och lade oss. Vi hade storslagna planer på morgondagen och tyckte att det räckte.

Fredagen så. Tog en sovmorgon till 11.00 för att sedan sätta igång med en så kallad "vräkstädning". Caspar, Linus och Nikolai fick marktjänstgöring och rev upp alla täcken, kuddar osv på däck för att vädra allt och torka av varje millimeter. Vi har kommit fram till att vi antagligen producerar ganska mycket damm och smuts och att en storstädning i veckan känns rimligt. Övrig besättning gav sig ut på stan för att köpa mat.
Detta projekt tog största delen av dagen. Vid 20.00 nöjde vi oss dock och satte igång med att rengöra oss själva samt att laga lite mat. Stan skulle ju göras!

Några goda öl, whiskey och drinkar senare visade det sig att klockan redan var 01.00 och det var dags att bege sig ut i natten. Vi hade ingen som helst aning om vart vi skulle ta vägen annat än att jag över allt annat inte ville till Reeperbahn. Vi irrade runt i stan någon halvtimme, innan vi ändå bestämde oss för att bege oss dit. Av en trevlig taxichaufför fick vi ett bra tips på ett "seriöst och bra ställe" och vi slog till.

Väl inne på klubben märkte vi att vår chaufför inte ljugit. Musiken var vansinnigt bra, baren helt bortom allt rimligt och de övriga gästerna mycket trevliga och sociala. Visst var de i 35-årsåldern hela gänget, men det gjorde ju inget. Av en slump träffade vi också en man vi sett på torsdagskvällen vi länge skämtat om och kallade "professor snape" - han och hans entourage hade valt att spendera kvällen på samma ställe som vi! Eftersom han var klädd i svarta chinos, svart skjorta och svart kavaj och svart scarf och svarta bågar och svart långt hår kände vi att vi var samman med kultureliten.

Vi stannade på detta ställe till 4-snåret. Sedan råkade vi splittas upp i två gäng, och kom hem någonstans vid 8-snåret på morgonen. Man kan konstatera att Reeperbahn är ett riktigt riktigt trevligt ställe om man bara undviker de uppenbart hemska ställena som kantar denna gata.

Nu laddar vi för ännu en utgång för att bege sig från Hamburg planerat måndag morgon. Vi får se lite vart vi tar vägen efter det - vissa propsar för Amsterdam och/eller London medans andra vill ha Biscaya gjort och längtar efter varmare breddgrader. Vi får se hur det utvecklar sig.

/Kalle, Caspar, Per, Linus

1. Waooh!!!! Bra jobbat killar! Hur kul läsning som helst för oss föräldrar och snygga bilder att titta på! Ni är bara bäst!!!! Kram till er alla/ulla

2. Ohoj på Er!
    Kan bara hålla med Ulla.
    Jag är verkligen imponerad av eran bedrift, allt jobb med båten, planering mm. och att ni nu ger er ut på detta härliga äventyr med allt vad det innebär, verkligen bra jobbat. Sedan vill jag tacka för den fina visningen av båten på er avskedsfest, trots att ni hade fullt upp med vänner och bekanta runt ikring er, så fick jag en guidad rundtur på båten av Nicolai, tack så mycket. Det kommer bli jätteroligt och intressant att följa er på detta äventyr.
    Känns som att det inte var så länge sedan som ni var ute på gatan och tränade Skateboard trick;-) jag börjar nog bli gammal, och nu är ni på väg på denna jättegrej!
    Ps Man blir inspirerad av er att ni har gjort slag i saken och genomför er dröm/plan så jag funderar starkt på att genomföra min dröm, rusta upp kiosken på Fullriggaregatan å sälja smågodis ;-) då kan jag bjuda er på Glass när ni kommer tillbaka till Götet Ds
    Ha det nu gott och jag ser fram emot att läsa och följa med på er resa på Bloggen