torsdag 23 september 2010

Inte Dover men Den Helder ( Holland )

Jaha vid den här tiden borde vi typ vara framme i Dover, men icke..

I förrgår lämnade vi äntligen Helgoland bakom oss, runt nio snåret på morgonen med en frisk bris. Vid utloppet när vi fortfarande gick för motor upptäckte vi ett missljud! Vi kunde ganska snabbt konstatera att det hade med propelleraxeln eller dylikt att göra men ljudet var för kraftigt och oroande så vi bestämde oss för att fortsätt mot Dover med enbart segel (det är ju trots allt en segelbåt). De första timmarna gick strålande och vi tangerade farter på 7-8 knop fullriggat. Men senare på eftermiddagen dog vinden ut och vi hade inget annat val än att vänta ut den. På kvällen började det blås upp igen och vi fick ordentlig fart i båten och seglade ikapp våran tidigare tidsförlust. Vi höll god fart under hela natten och in på morgonen men runt lunch igår så dog det ut igen. Vi kunde dock roa oss med att titta på jaktflygplan åter igen (vi undrar om dom följer efter oss), fiska och äta lite god mat.

Efter några timmar beslöt vi oss för att skicka ner Anders i det djupa blå för att kolla var det var för fel. Men innan han han hoppa i så ändrade ett stort militär skepp kurs mot oss. Vi blev alla lite oroliga när det började cirkulera runt oss och skickade ner en ribbåt i vattnet! Det visade sig att det inte var ett militärskepp utan den Holländska kustbevakningen och dom undrade varför vi låg här och guppade. Vi fick ta fram våra papper och pass samt svara på lite frågor om hur mycket vapen och pengar vi hade ombord. Lyckligtvis hade vi stuvat undan och gömt allt väldigt väl denna gång så det löste sig bra!

Tillbaka till allvaret så gav de trevliga kustbevakarna oss information om att vi måste ha en fungerande motor när vi skall till Dover eftersom vi skall korsa farlederna ( fartygen har på dessa farleder en fart mellan 17-25 knop) så det kan vara bra att kunna akta på sig. De sa även att det inte skulle blåsa något det nästkommande dygnet så de rekommenderade oss att gå in i närmsta hamn (Den Helder).

I skrivande stund sitter vi på hamnkontoret och Anders är nere under båten för en andra gång, ja han dök faktiskt ner efter att kustbevakningen hade lämnat oss, och förhoppningsvis kan vi styra mot Dover så snart som möjligt.