måndag 16 augusti 2010

Uppdatering från kulturredaktionen

Två veckor kvar - huja!
Det är liksom nu allt skall falla på plats - och efter jobbet brukar vi på Kulturredaktionen smyga oss ner i arkiven för att se vilka greatest hits som skall tas med på resan. Huvudfokus ligger på musik och böcker - men även planerande angående spel är in the making, så att säga.

När det kommer till böcker så har vi kommit fram till lösningen att vi tar lite vad varje person har - så att man inte redan läst allt. Mina bidrag är;
Frans G Bengtsson komplett
Harry Potter komplett (eng)
Sherlock Holmes komplett (eng)
Bibeln
Jorden runt på 80 dagar
den hemlighetsfulla ön
en världsomsegling under havet
Gullivers resor
Greven av montecristo
Robinson Kruse
Skriet från vildmarken
De tre musketörerna
Ivanhoe
Tom sawyer
Huckleberry Finns äventyr
David Copperfield
Brott & Straff
Bröderna Karamazov
Tre män i en båt
+tidigare omnämnda böcker

Vad skall man då lyssna på?
Eftersom vi bestämt att vi inte skall köra en sådan där "modern" segling med tv-serier och filmer så kommer helt säkert en hel massa musik konsumeras. En extern hårddisk på 500gb skall tas med - denna skickas runt bland besättningsmännen för att fyllas på med det just de tycker är bra. Det skall bli riktigt, riktigt skoj att ladda hem (lagligt, givetvis) utvalda artisters hela diskografier och lyssna igenom dem. Jag sitter för närvarande inne på följande;
Snoop Dogg
Nas
MBMA
Miles Davis (fram till 1969)
Nirvana
Elliot Smith
Bob Dylan
AIK-trubaduren (..)
Totalt strax under 3000 låtar.

Spel då? Förutom de obligatoriska kortlek, backgammon, dam och schack har jag även lyckats luska fram de lite mer ovanliga japanska spelen "GO" och "Shogi" - har absolut ingen aning om hur man spelar det, men har medföljande instruktion så det lär väl lösa sig.


Jag tror och hoppas att övriga besättingsmän kommer att ta med sig liknande kvantiteter kultur så att vi har något att göra i ett år. Eftersom vi är sex personer så kommer vi nog inte lida av någon "Jag är så trött jag dör jag dör jag dör har styrt skutan i 12 timmar" vilket betyder en hel del dötid - även om spinnakertrim kommer att ta sin beskärda del av dagarna.



/Redax

1 kommentar:

  1. Jag vill inte vara sån, men ni kan ju inte segla runt klotet utan Evert Taube i skivspelarna???!! Skärpning!

    Mikael, varvskamrat och beundrare

    SvaraRadera