onsdag 5 januari 2011

Rock n' roll

Igår anlände vi till Union Island som är en helt fantastisk ö sydväst om Tobago Cays. Hamnen är byggd runt två rev så snorklingen är helt okej rakt under båten. Jag, Per och Linus gav oss iväg på en liten tur i vattnet igår efter att vi hade släppt ankaret och hittade ganska snart en langusterfamilj som hade bosatt sig under en sten. Det fanns även en hel del färgglada fiskar och ett gäng koraller. Strax efter att vi klättrat upp i båten igen kom Kristoffer från Smidig Katt över och hämtade oss i deras dinghe. Han skjutsade oss ut till en bar som är byggd längst ut på det yttersta revet. Det sägs att ägaren har byggt ön av snäckor som han sedan kunde bygga sin bar på. En riktig pärla med trevlig musik, personal och med en otrolig utsikt över solnedgången. Vi och besättningen från smidig katt satt där och drack rom punches tills solen gick ner och sedan blev vi bjudna på middag i deras båt. Eftersom våran dinghe inte har någon fungerande motor för tillfället så fick vi ta en båttaxi som visade sig vara den dyraste resan i EC$/meter man kunde göra.. Efter en övertygande prutning av våran kapten Nikolai fick vi ner priset till 50EC$ för 100 meter och kunde fortsätta den trevliga kvällen!

Nu kanske ni sitter och funderar över våran dinghemotor och hur den gick sönder. Det var så här... I förrgår låg vi ankrade utanför ön Canouan vars norra hälft ägs av ett företag som heter CRD. De har byggt en resort med golfbanor, tennisbanor och dylikt. På södra sidan lever lokalbefolkningen fortfarande och är väldigt trevliga och tillmötesgående. Längs den västra sidan av ön finns ett stort rev som enligt diverse böcker och broschyrer sägs erbjuda bra snorkling med rockor, hajar och sköldpaddor. Vi var därför ganska sugna på att först gå till resorten och spela lite tennis för att sedan ta ett svalkande dom med hajarna! Vi tog dinghen in och la den på stranden vid ett det andra hotellet på ön för att med fötterna ta oss till resorten. Efter en lite längre promenad kom vi fram till grindarna till resorten och där fick vi förklarat för oss att vi var jätte välkomna att spela tennis och gå ner och bada vid revet så länge vi betalade 90 US$ var!! Vi vände på klacken och gick tillbaka. Men längs vägen hittade vi en nerlagd restaurang som fungerade som hem åt kocken på hotellet där vi lagt vår dinghe och han hade en hemlig stig ner till revet. Strax därefter var vi nere vid stranden och badade. Vi lyckades på vår snorkeltur se bläckfiskar och rockor men tyvärr inga hajar. När vi senare skulle gå hem fick vi skjuts av ett trevligt franskt par som tog oss till en restaurang där vi kunde äta en sen lunch. Men. När vi sedan skulle tillbaka till båten och tog dinghen ut mot vågorna kom det en helt oförutsedd våg som var större än vad vår dinghe klarade av. Jag och Nikolai som var de enda som hunnit sätta oss i den kan nu skriva upp "backflip med dinghe" på våra CV:n. Motorn hamnade tyvärr under vattnet och fungerar inte längre. Trots att vi bytt tändstift, förgasare och sköljt av hela motorn med sötvatten så vägrar den starta..

Men men. Imorgon bär det av till Tobago Cays!