tisdag 4 maj 2010

Bokbörsen

De första stapplande stegen mot ett skeppsbibliotek är tagna!
Erikshjälpen i Lund är en fantastisk affär. Inte för deras kläders skull, utan för deras bokavdelning. Här har jag fyndat massvis med bra böcker, bl.a. Falstaff Fakirs samlade verk för en tjuga, och "bokhandlaren som slutade bada" i härlig 60-talsupplaga.

Denna gång blev det 7 böcker till biblioteket;



Torgny Lindgren - Ormens väg på hälleberget
Efter att ha sett honom i Babel var det ett självklart köp.

Nick Hornby - High fidelity
Nick Hornby är i all sin enkelhet en i mitt tycke fantastisk författare - ett lagomt filosoferande om vardagen. "Lyssnar jag på pop för att jag är deprimerad, eller är jag deprimerad för att jag lyssnar på pop" är ett odödligt citat från denna bok.

Guy de Maupassant - Kärleksgåvan (novellsamling)

Denna har jag letat efter länge - säregna och intressanta noveller som passar sig till kvällsläsning.

Ragnar Mattsson - på däck och durk

Den hade en passande titel, så den fick åka med den med.

Jerome K Jerome - tre män i en båt

Den absolut roligaste bok jag läst, och helt klart värt en omläsning (har tyvärr inte det maritima tema som man kan tro, men ändå).

Arthur Koestler - främlingen vid torget
Kan inte vara annat än bra. Av författaren till en av mina all-time favoriter; Natt klockan tolv på dagen (som också är en mycket bra skiva av PST/Q!). Även den nyss lästa "scum of the earth" höll hög kvalitet.

James Jones - Den tunna röda linjen
En sådan bra film måste ju vara baserad på en minst lika bra bok, eller hur?

Hoppas dessa skall falla övriga besättningsmän i smaken.

/Kulturavdelningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar