onsdag 28 april 2010

Idag gick gödkalven till slakt

Hur mycket är egentligen 17 kilo mynt?


När jag för snart 3 år sedan flyttade till Lund bestämde jag mig för att försöka spara lite pengar varje månad för att göra något roligt. Jag öppnade ett sparkonto med särskilt bra ränta - det var ett sådant som man bara får plocka pengar från 4 gånger om året för att bibehålla den höga räntan.
Men Lunds frestelser var alltför svåra att motstå; när en öl kostar en tjuga blir det lätt att man plockar på sig ett gäng för att sedan glatt bjuda sina kamrater på. Och i takt med att mitt rykte som välgörare spred sig (VT 08 närmast ett legendariskt sådant) försvann mina planer på ett långsiktigt sparande.

Nåväl, tänkte jag, kanske kan man spara alla mynt man samlar ihop i en burk för sommarens segling? Så blev det inte, eftersom det aldrig kom för mig att växla in dem.

Dessa pengar har sedan lagts på hög, och har varit mitt hjärtebarn enda sedan 3kilos-åldern. Och idag gick den alltså till slakt.
Glädjande nog innehöll burken hela 5200 svenska riksdaler (och 10 norska, 1 shilling, 5 kronor i värdelösa femtioöringar och en död spindel) som går rätt ner i min personliga resekassa.

Vi har räknat lite på ungefär hur mycket pengar det kommer att gå åt för en sådan här resa, men faktiskt inte kommit fram till ett fullgott svar. Vi har sökt på bloggar, hemsidor och i böcker, men en fixerad summa verkar svår att få fram; det verkar variera från allt mellan 40 till 100 tusen för ett knappt års segling. Vi valde att räkna med någonstans runt 60 000 - det bör täcka det mesta samt ge oss en bra buffert om/när något går sönder.

1/12 down, 11/12 to go!

/Kalle

1 kommentar: