torsdag 21 juli 2011

Kaos till Kragerö

NU kom vi hem! Eller egentligen igår runt midnatt. Men vi tar det i ordning.

I Fredags la vi loss från nya varvet och satte kurs mot Kragerö, för att medverka vid Smidig Katts hemkomstfest. Vädret var inte det bästa - nordvästlig vind och tjatig motström, så den 110nm långa resan tog närmare 24 timmar.
Väl framme var tanken att vi skulle ankra, men givetvis hade vårat ankarspel saltat igen, så det fick bli att vi fick lägga oss på den enda bryggan och SK ankra utanför. Det var på håret att det fungerade dock, eftersom det enlig uppgift samt tamp-lodande var under 2.5 meter vid bryggan. Men det gick, precis, och under fören var det inte mer än en meter djupt.

Sedan vidtog en fantastisk rolig fest, med både nya och gamla bekanta.
Söndagen var tanken att vi skulle åka vidare, men det blåste upp brutalt och vi bestämde oss för att vänta ytterligare ett dygn. Nikolai - som skulle jobba på tisdagen - fick ta bussen hem, och vi var nu bara fyra kvar ombord. Inga problem när det bara är ett dygns segling, tänkte vi.

Måndag tog vi en kort sightseeing i norska skärgården, och vid fyra lade vi loss. Vinden hade givetvis vridit till sydostlig, och prognosen lovade kuling på natten. Så fullrevad stor samt genua för att slippa reva på natten.
Kunde hålla nästan kurs under natten, men fick göra ett tjatigt slag vid 6-tiden på morgonen när vinden vred och vi behövde hämta mer höjd. 4 timmar med -1knop VMG och sedan slog vi tillbaka.
Och sedan dog vinden.
Och sedan ville motorn inte gå igång.
Och sedan fick vi 2.5-3.5 knops motström.
Där stod vi och guppade, och försökte få igång motorn igen. Detta gick inte, beroende på vad vi senare kom på var bakterier i dålig diesel vi troligtvis tankat på Azorerna. Hade nytt externt dieselfilter sedan Skagen som såg okej ut, men filtret på motorn fick vi fan inte av, hur mycket vi än tog i.
Började dividera om hur vi skulle göra - låt utanför Lysekil och drev långsamt in mot land. SSRS kändes inte som ett direkt alternativ med tanke på kostnadsfrågan, så vi avvaktade och hoppades på att vinden skulle komma igång igen så att vi iallafall skulle kunna komma till Göteborg.

Tillslut fick vi kontakta Linus far Ove (ni vet, han med vädret) som har sommarställe på flatön. Han och Anders W fick komma ut med sina motorbåtar för att bogsera in oss till Ellös, en resa på runt 14 distans. Anders roddade en fantastisk bogserlina, bestående av 50m tamp som är tänkt till drivankaret, samt draget genom alla vinchar bak till 65:orna i sittbrunn.
Allt gick jättebra, faktiskt, och vid halv 12 på kvällen, dvs 32 timmar senare, låg vi förtöjda i Ellös. Ett glas vin och bums i säng.

Onsdag så och motormagikern Bamse hälsar på för att kolla på motorn. Precis som vi befarat är det dieselfiltret som helt satt igen sig, och efter att ha bytt det samt det nya för säkerhets skull var problemet åtgärdat och vi kunde bege oss hem.
Anders och Per hade öppnat tankarna under gårdagen och filtrerat all diesel genom en kökshandduk, samt rengjort tank 1. Öst med ett 40cl falconglas, där nästan hälften av all diesel var helt svart, så inte så konstigt att filtret satt igen sig!

Sedan var det bara att motorisera de sista 45 distans hem, lade till vid halv 11 igår kväll. 55 timmar för 110 distans, det måste vara något slags rekord!

Som en avslutning vill vi alla tacka SK samt Kristian för en fantastisk fest, och för en gästfrihet utan dess like.

/Kalle

PS
Spana in bloggen de närmsta dagarna - Caspar har lovat lägga upp atlant-filmen. Väl värd att vänta på!