torsdag 18 mars 2010

Vad skall man läsa under en långseglats?

Efter allt skrivande om slipning tänkte jag som en paus i tentaplugget sätta ihop ett litet inlägg angående den litteratur vi skall ha med på vår resa.
Som självutnämnd kulturansvarig har jag tagit på mig det tveksamma nöjet att försöka hitta böcker som skall passa till alla situationer och till samtliga sex personer; Högt och lågt, spännande och utvecklande, fack- och skönlitteratur. Detta skall dessutom rymmas i den utlovade "kulturhörnan" (som jag misstänker inte kommer att bli alltför stor pga. Nikolais befarat skrymmande hydrauliska champagnekylare).

Jag har under den senaste tiden diskuterat med mig själv mycket om hur jag skall gå tillväga med detta projekt, och kommit fram till följande upplägg:

Gillgrens standardverk
*Frans G Bengtssons samlade verk - särskilt novellsamlingarna (men inte Karl XII liv)
*Den allvarsamma leken, Doktor Glas
*Stäppvargen (för dess livsändrande budskap)
*Falstaff fakirs "vitterlek" (för dess omläsbarhet)
*Natt klockan 12 på dagen
*Enders spel

Böcker som man bör ha läst (men som "man aldrig har tid för")
*Bröderna Karamazov
*Illiaden & Oddysséen
*Bibeln
*På spaning efter den tid som flytt (annars lär det nog aldrig bli av)

Slå-ihjäl-tid-böcker
Den kanske viktigaste kategorin, eftersom t.ex. ett djupare studium av vem som heter vad i Karamazov kanske inte passar sig så bra på havet. Här kan man slänga in i princip alla klassiska spänningsromaner så att man samtidigt kan skapa sig ett fint referensbibliotek: Tänker mig främst böcker såsom Gullivers resor, de tre musketörerna, Robinson Crusoe, en världsomsegling under havet). Kanske en och annan deckare kan leta sig in här - Sherlock Holmes-böckerna är givna men kanske även något med Paul Auster och Agatha Christie.

Böcker med maritimt tema
Jag är hopplöst obildad på detta område - kanske Myteriet på Bounty och Kon tiki? Tips mottages tacksamt!

Specifika böcker för besättningsmännen
Caspar: Longboardens historia 2001-2003 av Jonathan Greene
Anders: Sagan om den lilla lilla gumman och Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin av Elsa Beskow
Per: Det trejde rikets uppgång och fall av William L. Shirer
Nikolai: Worlds most extreme and expensive weapons av Frank k. Bauer
Linus: Överklassen i sverige av Anette Kullenberg
Kalle: Mechanics and Engineering for dummies

/Kalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar